РІЗДВЯНЕ ПОСЛАННЯ ВИСОКОПРЕОСВЯЩЕННІЙШОГО АНТОНІЯ, МИТРОПОЛИТА БОРИСПІЛЬСЬКОГО І БРОВАРСЬКОГО, ПАСТИРЯМ, ЧЕРНЕЦТВУ І ВСІМ ВІРНИМ ЧАДАМ БОРИСПІЛЬСЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ.

РІЗДВЯНЕ ПОСЛАННЯ ВИСОКОПРЕОСВЯЩЕННІЙШОГО АНТОНІЯ, МИТРОПОЛИТА БОРИСПІЛЬСЬКОГО І БРОВАРСЬКОГО, ПАСТИРЯМ, ЧЕРНЕЦТВУ І ВСІМ ВІРНИМ ЧАДАМ БОРИСПІЛЬСЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ. Возлюблені у Господі всечесні пастирі, чесне у Христі чернецтво,

боголюбиві миряни — брати й сестри!

 

 

 Иже бе исперва к Богу, Бог Слово, ныне утверждает немощное

древле, видев сохранити, еже по нам существо.

(Стихира свята)

 

Всупереч великій кількості скорботних подій у нашому народі, Божою милістю ми дожили до того радісного моменту, коли задля нашого спасіння у цей світ приходить Новий Адам; коли Нова Єва позбавляє нас прокляття; коли з’являється істинний Ной, який «заспокоїть нас від діл наших, і від печалі рук наших» (Бут. 5:20); коли жезл Ієсея проростає замість жезла Аарона і проливає світло на всесвітню темряву, — Христос рождається!

 

Розмірковуючи над сенсом Різдва Христового, святитель Лев Великий пише: «Великою могутністю Син Божий дарував світло тим, які ходять у темряві, силу — немічним, милосердя — знедоленим, бо Він прийняв людську природу й основу для того, щоб обновити нашу природу, якій Сам поклав початок, і щоб знищити смерть, яку не створював. Прийнявши людську природу Він став для нас сходинкою і дав можливість підійматися до Нього через Нього Самого». Святі євангелісти розповідають, що Господь не у славі Своїй, а в убогості вступив у боротьбу з найлютішим ворогом роду людського. Він протиставив дияволу саме людський слабкий образ і природу, але без жодного гріха. Відсутність гріха в оновленій природі дає людині ще одну можливість примиритися з Богом. Син Божий у Своєму воплощенні Сам стає довгоочікуваним миром.

 

Преподобний Симеон Новий Богослов каже: «Мир — це Син Божий, який прийшов на землю і зробився людиною. Через Нього прийшло і благовоління, — присутність Бога в людях, тому що Бог Отець через воплощення Сина примирився з людиною, яка стала ворогом через гріх, і знову сповнив її життям, втраченим нею через злодіяння». Отже, для того, щоб перемогти гріх, Спаситель бере на Себе безгрішну плоть, а щоб подолати диявольську силу, Він приймає людську неміч. Коли людина має владу, коли вона сповнена сил, на превеликий жаль, досить часто вона користується ними не для примноження добра, а навпаки, для збільшення зла. І тому, щоб показати нам, що неміччю Божою ми можемо перемагати навіть сили зла, Він Сам народжується немічним Немовлям. Сьогодні як ніколи нам необхідна ця неміч Божа, щоб виконувати заповідь святого апостола Павла: «Не будь переможений злом, а перемагай зло добром» (Рим. 12:21). Христова неміч характеризується не нестачею сили, а повною відсутністю гордості, бо «Бог гордим противиться, а смиренним дає благодать» (1Пет. 5:5). Якщо ми приймемо у своє серце цей великий дар смиренної немочі, то і страждання стане радістю, і убогість — багатством. Святитель Іоанн Златоуст так оспівує немічність новонародженого Христа-Богонемовляти: «Я бачу тесляра і ясла, Немовля і пелюшки, народження від Діви, яке обділене всім необхідним: все в бідності, все в убогості. О, бідність, яка служить джерелом багатства! О, безмірне багатство, яке має зовнішність бідності! Він лежить у яслах, і приголомшує всесвіт; повивається пелюшками, і розриває окови гріха; ще не вимовив ані слова, а вже навчив волхвів та вказав їм дорогу до повернення».

 

Ми бачимо, що для перемоги диявола Богу потрібно було стати немічним Немовлям. Тому не будемо більше питати з Давидом: «Вкажи мені, Господи, шлях, яким я піду» (Пс. 142:8), бо в нас є чітка відповідь: «Я є путь і істина і життя» (Ін. 14:6). Смиренна неміч Христа допоможе нам у хвилини відчаю та відчуття немічності перед цим світом.

 

Немає жодної причини боятися того, що ми нібито у меншості, бо «Господь силу своїм людям дасть, Господь благословить людей своїх миром» (Пс. 28:11). Різдво Христове вселяє в нас надію на те, що бути у меншості не означає бути гіршим. Навпаки, це означає бути закваскою, зерням та сіллю, як говорив Господь до народу. І у ці святкові дні головним завданням для нас є усвідомлення того, що якщо ми з допомогою новонародженого Немовляти віднайдемо у собі велику силу Царства Божого, то маленьке зернятко може вирости у велике дерево, що принесе незліченні плоди.

 

Возлюблені у Христі всечесні пастирі, боголюбиві ченці та черниці, дорогі брати й сестри! В день народження по плоті Господа і Спаса нашого Іісуса Христа, щиросердечно вітаю вас та бажаю усім нам прийняти у наші серця новонароджене Богонемовля. Нехай Господь укріпить нас Своїм смиренням, збагатить любов’ю та терпінням до ближніх, а Його неміч стане для нас великою силою проти ворогів видимих і невидимих. Христос рождається! Славімо Його!

 

+ Антоній Божою милістю Митрополит Бориспільський і Броварський Різдво Христове 2023 р.